Henry Skogvoll - Det salige bytte

Det er Martin Luther, reformatoren, som bruker uttrykket «Det salige bytte» i forbindelse med sin forkynnelse av evangeliet.  Hva det betyr hos ham, vil jeg nå prøve å forklare i det følgende, for her er vi i sentrum av all evangelisk og reformatorisk teologi og forkynnelse.

Gud har lagt alle dine og mine synder på sin Sønn, Jesu Kristi legeme.  Ingen av våre synder er glemt, ikke en eneste, i denne guddommelige overføring av dem fra oss og til Jesus Kristus.  Gud har gjort denne frelsesgjerning gjennom sin Sønn for at dine og mine synder ikke lenger skal tilhøre oss, men nettopp hans sønn, Jesus Kristus, med alt hva det innebærer av frelse og salighet i tid og evighet for deg og meg.

Dine og mine synder kan jo ikke ligge på to steder samtidig.  Og nå har altså Gud lagt dem alle på sin Sønns legeme, følgelig skal de ikke lenger ligge på deg og meg.  Det betyr at Gud i fullt alvor har tilregnet sin Sønn alle våre synder, og hele vår syndige natur, som om Jesus Kristus skulle ha vært deg og meg.  Det er denne tilregning profeten Jesaja i Det gamle testamentet taler om når han forkynner om Herrens lidende tjener: «…han uttømte sin sjel til døden og ble regnet blant overtrederne – han som bar manges synd…» (Jes. 53, 12).  Han som var syndfri, ren og hellig for Gud helt igjennom, han ble tilregnet all din og min synd og urenhet, som om alt dette skulle ha vært hans eget.

Apostelen Paulus taler om samme tilregning i Det nye testamente, når han skriver om Jesus Kristus:  «Han som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli rettferdige for Gud»  (2. Kor. 5,12).

Denne guddommelige tilregning betyr videre at Guds Sønn, Jesus Kristus, har gjort soning for alle dine og mine synder, slik Martin Luther skriver så vidunderlig klart i forklaringen til den andre artikkel i Den lille katekisme:  «Jeg tror at Jesus Kristus er sann Gud, født av Faderen fra evighet, og sant menneske, født av jomfru Maria.  Han er min Herre, som har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske, kjøpt meg fri og frelst meg fra alle synder, fra dødens og djevelens makt, ikke med gull eller sølv, men med sitt hellige, dyre blod og sin uskyldige lidelse og død. Dette har han gjort for at jeg skal være hans egen, leve under ham i hans rike og tjene ham i evig rettferd, uskyld og salighet…«

Og nå rekker Gud fram dette evangelium eller dette frihetsbrev i sitt eget Ord og den kristne forkynnelse, for at du og jeg skal sette hele vår lit og all vår tillit til hans Sønn, Jesus Kristus og den frelsesgjerning han har fullført for oss på korset.  For det er gjennom dette evangelium og det alene, Den hellige Ånd tenner troen på Jesus i våre hjerter, og holder den oppe hos oss til vår siste dag på denne jord, inntil vi går inn til det evige liv.

Ved troen på Jesus alene tilregnes du og jeg alt det Jesus er, og alt det han har fullført for slike som deg og meg.  Det vil si at all Jesu rettferdighet, renhet og hellighet, og alle hans gode gjerninger i livet og på korset, blir tilregnet deg og meg ved denne tro.  Altså er alt vårt i sannhet blitt hans, og alt hans like sant og visst blitt vårt.  Martin Luther kaller med rette denne dobbelte tilregning for «det salige byttet«.  Guds sønn tar din og min plass på korset som vår stedfortreder, for at du og jeg skal på plass som barn i Guds rike.

Dette er påskens budskap i en sum – dette er og din og min frelsesklippe i liv og i død.